In het geval van die financieringsoplossing worden voor een project of een activiteit fondsen ingezameld in ruil voor een (niet-financiële) tegenprestatie in natura voor de donateur. Slaagt de campagne, dan verwerft de initiatiefnemer van het project de fondsen definitief om zijn/haar activiteiten, producten of diensten verder uit te bouwen.
Ofwel neemt de tegenprestatie de vorm aan van een beloning in verhouding tot het gedoneerde bedrag, ofwel gaat het om een product of dienst in het kader van voorverkoop.
De donatie met tegenprestatie is erg ingeburgerd en kan voor heel wat initiatiefnemers van projecten een oplossing zijn. Ze richt zich zowel tot particulieren als tot verenigingen, en zelfs tot commerciële bedrijven. Na de oprichting van een eigen bedrijf kunnen particulieren de productie van een prototype van een product dat ze willen verkopen prefinancieren. Verenigingen en culturele of caritatieve instellingen kunnen goederen of diensten in voorverkoop aanbieden. Commerciële bedrijven kunnen een beroep doen op donaties met tegenprestatie om een nieuw product te prefinancieren en tegelijk te testen hoe dat op de markt wordt onthaald.
De voordelen voor initiatiefnemers van projecten:
- De donatie met tegenprestatie die de vorm aanneemt van een voorverkoop of een vooraankoop is de perfecte oplossing om een toekomstig(e) product of dienst 'lean', iteratief uit te testen en alle projectfases stap voor stap te valideren. Reageert de markt positief, dan kan een eerste reeks geprefinancierd worden. De winst uit de verkoop daarvan kan worden gebruikt om o.a. commerciële activiteiten op te starten. Slaagt een campagne niet, dan worden alle donateurs terugbetaald en worden initiatiefnemers van projecten uitgedaagd om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen die hun concept kunnen verbeteren zonder daaraan een financiële kater over te houden.
- Een geslaagde campagne die de markt wist te overtuigen, kan in sommige gevallen een hefboomeffect creëren en sommige traditionele spelers in de financieringssector (banken en professionele investeerders) overtuigen.
- Doorgaans leveren de inspanningen op het vlak van communicatie in de loop van een campagne initiatiefnemers van projecten een eerste naambekendheid op. Sommige content die tijdens de campagne werd aangemaakt, kan opnieuw worden gebruikt. Anderzijds is het een goed idee om een meer klassieke promotiestrategie uit te werken wanneer activiteiten verder worden uitgebouwd.
De voordelen voor donateurs:
- De tegenprestaties waarop donateurs aanspraak kunnen maken, hebben vaak een exclusief karakter en zijn nergens anders te verkrijgen.
- Het is mogelijk om actief op te treden als ambassadeur van een project dat u steunt door mond-aan-mond reclame voor een door de initiatiefnemer van het project aangeboden product of dienst. U kan ook rechtstreeks advies verlenen of knowhow ter beschikking stellen van het project. Op Crowd'in stimuleren we die collaboratieve dynamiek in twee werkzones: een zone voor crowdsourcing en een zone voor crowdacting.
- Op die manier worden de betrokken donateurs onmisbare spelers in de tastbare buurteconomie. Ze steunen projecten die dicht bij hun waarden aanleunen.
- Een contract verbindt beide partijen wettelijk met elkaar: de initiatiefnemer van het project is verplicht de tegenprestaties te leveren.
- Alle initiatiefnemers van projecten worden door ons volledig doorgelicht. -Het potentieel van projecten wordt grondig geanalyseerd. En er wordt nauwkeurig nagegaan hoe de fondsen na het welslagen van de campagne zullen worden besteed. Slaagt de campagne niet, dan worden alle donateurs terugbetaald.